Aktuality
Rok 2024
- V novém vzdělávacím centru SFÉRA Pardubice realizujeme program pro nadané děti z druhého stupně ZŠ Za tajemstvím přírody.
- Na UPCE rozjíždíme studentskou svépomocnou skupinu SAKO, kde působím coby dobrovolný pedagogický konzultant.
- Pro nadané děti a mládež zakládáme facebookovou skupinu SFÉRA Nadaní.
- Přijímám pozvání do živého vysílání Víkendové snídaně TV Nova. Ke zhlédnutí od 17:35 ZDE.
- Absolvuji kurzy Základů krizové intervence I i II od organizace Nepanikař.
- Vychází článek Zrození kvantové teorie společný s Filipem Grygarem pro Kontexty humanity. Článek vznikl v souvislosti s loňským úspěšným seminářem dostupným ZDE.
- Orzanizuji besedu s týmem úspěšných středoškoláků LASAR ve SFÉŘE pro inspiraci vrstevníků a učitelů.
- Pomáhám s organizací setkání s Velmistrem Řádu Svobodných zednářů v Kavárně Universitas.
- Pronáším projev na protestní akci za lepší financování vysokého školství Kolaps systému organizovanou iniciativou Hodina pravdy. Reportáž ČT je dostupná ZDE.
- V časopise Vesmír píši o vědecké aktualitě Cesta pro kvantové snímání.
- Pro účastníky národního finále Středoškolské odborné činnosti pronáším dvě zvané přednášky na téma nadání a myšlení významných vědců.
Rok 2023
- V časopise Teorie vědy vychází můj rozhovor s významným cambridgeským profesorem historie a filosofie vědy Hasokem Changem.
- Spolu s profesory Janem Háblem a Karlem Rýdlem se účastním se debaty o vývoji a směřování školství Pravé vzdělání je... v bistru Laborka na UPCE.
- Poskytuji rozhovor o své práci Na kus řeči s... pro Třemošnické novinky (s. 4-5).
- Můj student, který ke mně poslední rok pravidelně dochází, se umisťuje v první desítce národního finále Expo Science AMAVET.
- Účastním se soutěže popularizátorů vědy Český VŠEVĚD 2023, probíhající v rámci Noci vědců.
- Spolu s Filipem Grygarem tvoříme zvaný interdisciplinární seminář Zrození kvantové teorie - filosofie, věda a experiment, určený nejen pro středoškolské učitele a jejich žáky, v rámci projektu Kontexty humanity.
- Pronáším zvanou přednášku na téma Věda a výuka na VŠ na konferenci doktorandů Rosteme s chemií. Prezentace je dostupná ZDE.
- O bouřkách a blescích se jako konzultant vyjadřuji v Pardubickém deníku.
- Začínám pracovat v novém vzdělávacím centru SFÉRA Pardubice, kde se chci věnovat práci s talentovanou mládeží a lektorské činnosti.
- Vychází rozhovor se mnou pro podcast UPCE On Air, dostupný na YouTube, Spotify a ve zkrácené podobě i v časopise MY UPCE (s. 24).
- S Janou Rychterovou si na Českém rozhlasu Dvojka povídáme o vzdělávání, vědě a filosofii, mladé generaci a výzvách doby.
Rok 2022
- Stávám se mentorem v rámci programu Yoda Mentorship. S mentee se scházíme jednou za 14 dní on-line i osobně. Ačkoli jsem si svým mentorováním vůbec nebyl jistý, nakonec se vše, věřím, povedlo. Se studentkou jsme našli vhodnou školitelku pro budoucí práci SOČ a snad i obor, kterému se bude ráda dále věnovat.
- Se studentem bakalářského studia realizujeme práci Studentské vědecké odborné činnosti (SVOČ). Na své bakalářské práci začínají pracovat další dva studenti pod mým vedením.
- Působím opět jako on-line porotce v kategorii Fyzika a astronomie na Mezinároním veletrhu vědy a techniky mladých talentů v USA (Regeneron ISEF).
- Se svoji soupravou na měření EKG popularizuji vědu na Vědeckém jarmarku v centru Pardubic.
- Končím svůj první rok výuky na střední škole. Stále je co zlepšovat, nicméně z reakcí samotných žáků si vedu celkem dobře.
- Publikujeme nějaké výsledky našeho výkumu v zahraničním periodiku.
- Zejména s Van de Graaffovým generátorem popularizuji vědu na Noci vědců.
- V časopise Vesmír vychází můj článek coby vzpomínka na prof. Zdeňka Neubauera.
- Získávám Cenu ministra MŠMT za vzdělávací činnost na VŠ. O svém pedagogickém působení poskytuji rozhovor pro Český rozhlas Pardubice.
Rok 2021
- Ve zkouškovém období raději dotáčíme videa pro nadcházející semestr (laboratoře I). Po zpětné vazbě ze zimního semetru studentům v letním semestru poskytuji kromě videí a experimentálních dat i stručný on-line úvod v rozvrhovém čase ke každé laboratorní úloze. Úvod obsahuje i základy fyziky v pozadí úlohy, a studenti se mohou ptát, čehož využívají. Po otevření škol v závěru semestru a povšechných blokových laboratoří, studenti důrazně kvitují možnost splnění laboratoří již v průběhu semestru i vytvořený zápočtový on-line test v Moodle. Pro den otevřených dveří připravujeme laboratoře za účelem virtuální prohlídky.
- Ve spolupráci s laboratoří Radioisotopových termoelektrických materiálů NASA pořádám esejistiskou soutěž. Výsledky jsou publikovány na stránkách NASA i Fakulty chemicko-technologické.
- Pro laboratoře z fyziky se mi daří získat 3D tiskárnu zdarma na základě zpracovaného projektu. Absolvuji i kurz 3D tisku.
- Po covidové pauze a náročné výuce se s manželkou opět pouštíme do výzkumu polovodičů na bázi Bi2Te3, Bi2Se3, SnSe a SnS.
- Dělám on-line porotce v kategorii Fyzika a astronomie na Mezinároním veletrhu vědy a techniky mladých talentů v USA (Regeneron ISEF).
- Začínám učit fyziku v jedné třídě na Střední průmyslové škole chemické v Pardubicích.
- Přidávám se k popularizaci vědy a účastním se Noci mladých výzkumníků v kampusu Univerzity Pardubice.
- Výuka v zimním semestru (laboratoře II) se studentům zamlouvá natolik, že si žádají pokračování.
Rok 2020
- Přebírám správu a výuku laboratoří z fyziky I (sylabus) i fyziky II (sylabus) pro bakaláře FChT UPa. Projití cca 50 úloh, jejich údržba a plán rozvoje mi i vzhledem k netradičnímu průběhu semestru zabere skoro půl roku.
- Pandemie C-19 zavírá školy, snažím se ovšem se studenty komunikovat alespoň skrze STAG a e-mail (oprava protokolů, zadání seminárních prací). S manželkou začínáme nahrávat úlohy, avšak školy se nakonec otevírají. Abychom předešli očekávanému opětnému uzavření na podzim, nahráváme v létě další úlohy (laboratoř II). V zimním semestru jsme studentům poskytli nahrávky úloh včetně experimentálních dat. Jejich úkolem bylo na tomto základě zpracovat protokoly. Studenti uvedenou možnost vítali.
- Vzniká rozhovor pro Zpravodaj Univerzity Pardubice: Nebýt chemie, možná bychom se dohromady nedali.